mandag 21. februar 2011

Et barndomsminne

"Ole lukkeøye kommer nu, jeg har lagt meg og jeg venter kjære du. Mine hender har jeg vasket aftenbønnen har jeg bedt og nå kjenner jeg at jeg er ganske trett. Selv den drømmen som jeg drømte i går natt, jeg var stor jeg var politi og stod på vakt. Gutta nede var så redde tok av lua si for meg, ja den drømmen, ja den drømmen husker jeg"

-tekst og melodi av Ingrid Almquist
Det er rart med barndomsminner de kan dukke opp i de mest rare settinger. F.eks i dag dukket de opp midt under et viktig møte!

Denne godnattsangen har blitt sunget hos oss i generasjoner. Fra min mor til oss søstre og fra oss søstre til våre barn. Verset som er skrevet ovenfor er del 2 av denne sangen.

Veldig artig at ordet nu er på den første strofen i sangen, det fikk meg til å tenke på mamma igjen (både sangen og ordet nu. Hun må ha hikket mye i dag;)!
Hun er født og oppvokst i Harstad og omtrent det eneste ordet fra hennes barndomsdialekt som sitter igjen i dag og gjør at man hører at hun ikke er Sunnmøring, er nemlig ordet nu.

Hvorfor dette dukket opp i mitt hode i dag vet jeg ikke, men trykker minnene til meg slik en gjør med verdifulle skatter og lagrer de godt i hjertet med et smil og sender varme tanker til mamma:)

1 kommentar:

Hulda sa...

Så du er halvt harstadværing. :) Det er her jeg er fra. :) Bor ca 1 mil fra byen. :) Artig at jeg fikk vite det.

Ja, slike minner kan dukke opp når som helst, det har du rett i. :) Fin sang er det, koselig. :)